شما اینجا هستید
آخرین اخبار » رشد ۱۵ درصدی صدور بیمه‌نامه صادراتی در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم‌نیوز، سیدامیر برهانی روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ همت برای پوشش صادرات بیمه نامه صادر کردیم که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۵۵ درصد رشد داشته لذا امیدوار هستیم که تا پایان سال میزان صدور بیمه‌نامه صادرات با وجود مشکلاتی که از گذشته گریبان صندوق را گرفت، از ۶۰ همت عبور کند.

افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به ۲۴۷ میلیون یورو

وی با بیان آنکه در حال حاضر دارایی و سرمایه ثبتی این صندوق با ۲۰۰ میلیون یورو افزایش به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است، اظهار داشت: دولت موافقت کرده که سرمایه صندوق ضمانت صادرات با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت تا یک میلیارد یورو افزایش یابد.

وی ادامه داد: به هر میزان که سرمایه صندوق افزایش یابد، ۵ تا ۶ برابر این رقم به پوشش بیمه صادراتی کشور کمک خواهد شد.

پوشش تمامی ریسک‌های صادرات به کشورهای مشترک المنافع

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اینکه در آستانه روز ملی صادرات و پنجاهمین سالگرد تاسیس این صندوق قرار داریم، گفت: پیشتر فعالیت صندوق بیشتر داخلی بود اما در دوره جدید با صندوق‌های ضمانت کشورهای دیگر از جمله عمان، قطر، ازبکستان، قزاقستان، ر وسیه، صربستان و مغولستان متصل شده‌ایم.

وی از تبدیل تفاهم نامه همکاری با صندوق ضمانت صادرات روسیه به بیمه اتکایی خبر داد و افزود: در حال حاضر تمامی ریسک‌های صادراتی در حوزه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) را به طور کامل پوشش می‌دهیم.

برهانی درباره امضای تفاهم نامه با کشور اندونزی در زمان سفر رییس جمهوری به این کشور، اظهار داشت: در روزهای گذشته صندوق ضمانت نامه صادرات صربستان نیز “فاندی” به مبلغ یک میلیون یورو برای صادرات کالا، خدمات و ماشین آلات در اختیار ایران قرار داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از آغاز فعالیت کارگزاری‌های این صندوق در کشورهای ارمنستان و روسیه خبر داد و گفت: نقشه راهی را طراحی کردیم که در هر کشوری که سازمان توسعه تجارت آن را مرکز تجاری اعلام کند، یک بسته کامل از خدمات را به تجار و بازرگانان ارائه دهیم.

وی با اشاره به افزایش تجارت ایران با کشورهای آفریقایی در دولت سیزدهم، تصریح کرد: دو سند همکاری بیمه‌ای و بانکی همزمان با سفر آتی رییس جمهور به قاره آفریقا به امضا خواهد رسید تا درصد قابل توجهی از ریسک تجارت با کشورهای آفریقایی کاسته شود.

برهانی از سوی دیگر اعلام کرد که صندوق ضمانت صادرات ایران کرسی خود در هیات رییسه اتحادیه امان را حفظ کرده و به عضویت کوتاه مدت در اتحادیه برن به عنوان معتبرترین بیمه گر صندوق های ضمانت صادرات درآمده است.

شروع فصل تازه ای از تجارت با عربستان

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در بخش دیگری از این نشست گفت: این صندوق با عربستان تفاهم نامه را امضا کرده که راه را برای سرمایه‌گذاری متقابل تجار و بازرگانان دو کشور باز کرده است. این تفاهم نامه شروع فصل تازه ای از تجارت و صادرات با عربستان است.

وی اظهار داشت: صندوق همواره متهم بود که تنها با چند بانک تخصصی کار می‌کند اما امروز چندین بانک مختلف از جمله تجارت، ملی، ملت و سینا هم به بانک‌های تخصصی اضافه شده اند و ضمانت‌نامه ما را برای پرداخت تسهیلات را می‌پذیرند.

برهانی افزود: ۲۷ شعبه کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران در همه استان‌ها راه‌اندازی شده که مورد توجه و حمایت وزارت کشور و استانداران است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از امضای تفاهم نامه ای با صندوق توسعه ملی خبر داد که براساس آن با ضمانت‌نامه‌های این صندوق و پشتیبانی شرکت‌های صندوق توسعه ملی، در تولیدات صادرات محور سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش حجم صادرات خدمات فنی –مهندسی در سال‌های گذشته اظهار داشت: برنامه داریم که تا پایان سال جاری ۲ مگاپروژه در زمینه تولید برق را در سوریه و ونزوئلا پوشش دهیم که اساسا با پوشش این ۲ پروژه ادبیات و قواعد بازی پوشش ریسک صادراتی تغییر خواهد کرد.

برهانی از امضای تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی ایران و سندیکای صنعت برق سخن گفت که براساس آن تسهیلاتی برای صادرات برق در اختیار صادرکنندگان این حوزه قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اضافه کرد که این صندوق صد درصد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را پوشش و ضمانت خواهد داد و در هر نقطه‌ای که مشکل بانکی و دسترسی به اعتبارات اسنادی (ال.سی) وجود داشته باشد، صندوق امکان صدور شبه ال.سی را خواهد داشت.

بازیافت ۱۱۵ میلیارد تومان مطالبات صندوق در سال ۱۴۰۱

برهانی در پاسخ به سوالی درباره میزان مطالبات این صندوق از صادرکنندگان هم، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، میزان پرداخت خسارت صندوق ضمانت صفر بوده که در تاریخ ماندگار است.

وی با اشاره به ذخیره‌گیری فنی ۵.۲ همت برای مطالبات گذشته این صندوق، تصریح کرد: سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم که ۱۱۵ میلیارد تومان از این رقم بازیافت شد که در مقایسه با مطالبات بانک‌ها رقم قابل قبولی است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره جزییات ارائه خدمات به افراد حقیقی در حوزه صادرات از سوی صندوق هم، اظهار داشت: صادرکنندگان حقیقی ممکن است گزارش حسابرسی عملیاتی، تعداد پرسنل، موقعیت دفتر و مسائلی از این دست را نداشته باشند و بیشتر کالاهای مصری را به عراق و افغانستان صادر کرده باشند.

وی افزود: بعد از اعتبارسنجی صادرکنندگان حقیقی، تا سقف ۹۰۰ هزار یورو می‌توانیم صادرات آنها را به کشورهای مختلف پوشش بیمه‌ای دهیم. همچنین رقم پوشش بیمه‌ای صندوق برای شرکت‌های دانش بنیان که ممکن است دارایی آنها برای وثیقه‌گذاری کای نباشد هم ۹۰۰ هزار یورو است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات