شما اینجا هستید
آخرین اخبار » صادرات ۱۸۸ هزار تنی محصولات نساجی، پوشاک و چرم در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم نیوز، «محسن گرجی» روز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت برگزاری سه رویداد نمایشگاهی صنعت نساجی، پوشاک، کفش و کیف و چرم از ۲۳ تا ۲۶ مهرماه اظهار داشت: در ۶ ماه نخست سال گذشته ١٠٧ هزار تن صادرات محصولات نساجی، پوشاک، کیف و کفش چرم به ثبت رسید که امسال شاهد رشد در این عرصه هستیم.

وی افزود: ٣۶٨ میلیون دلار سهم صادرات این صنعت در ۶ ماه نخست امسال بود که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۴۵ میلیون دلار بوده، رشد ۶ درصدی را ثبت کرده است.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت ادامه‌داد: سال گذشته ١٧.٣ درصد رشد در صنعت نساجی و ٧.۵ درصد رشد در صنعت پوشاک و کیف به ثبت رسیدکه این امر حاصل تلاش صنعتگران و پیگیری‌های اتحادیه‌هاست. ما نیز در وزارت صمت ضابطه گری و هماهنگی را برای تسهیلگری انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی و پوشاک در حال رشد است، گفت: واردات محصولات نهایی این صنعت ممنوع است، اما در حوزه مواد اولیه و واسطه ای برای تامین نیاز تولیدکنندگان واردات انجام می‌شود.

گرجی اضافه‌کرد: در ۶ ماه نخست امسال رشد وزنی ١۵ درصدی و ارزی پنج درصدی در واردات مواد و ملزومات نساجی، پوشاک و چرم ثبت شد. همچنین در واردات الیاف و پنبه در این مدت رشد ۲۵ درصدی به ثبت رسید، به طوری که سال گذشته ٣٠ هزار تن واردات داشتیم و امسال این آمار به ۴٠ هزار تن رسیده است.

وی افزود: تامین ارزی بنگاه ها در ۶ ماه نخست امسال با کاهش هشت درصدی روبه‌رو شد، سال گذشته این آمار ٩٣٨ میلیون دلار بوده که در ۶ ماه امسال به ٨۶٢ میلیون دلار رسید که امیدواریم با همکاری بانک ها شاهد تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان باشیم تا ارزش افزوده و اشتغال‌زایی پایداری در صنعت نساجی، پوشاک و چرم داشته باشیم.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با اشاره به وجود ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در صنعت پوشاک، کیف و کفش، گفت: این آمارها به غیر از کارگاه های روستایی و مشاغل خانگی است که بخش قابل توجهی از تولید را انجام می‌دهند.

وی افزود: با در نظر داشتن اشتغال به‌کار متوسط ۱۰ نفر در هر واحد صنفی، نزدیک به یک میلیون و ٢٠٠ هزار اشتغال‌زایی در این بخش ایجاد شده است، ضمن اینکه ٢٧۵ واحد توزیعی در صنعت پوشاک داریم که سهم خوبی در اشتغال‌زایی دارد.

گرجی با اشاره به تامین مواد اولیه در صنعت نساجی گفت: پروپلین یکی از مواد اولیه این صنعت است که سال گذشته ۱۸ هزار تن از آن به بازار عرضه شده است و در ۶ ماه نخست امسال ۱۴ هزار تن عرضه کرده ایم، ضمن اینکه پیش بینی ما تا انتهای سال عرضه ۲۸ هزار تن از این محصول است تا نیاز تولیدکنندگان برطرف شود.

وی خاطرنشان‌کرد: عده ای این موضوع را مطرح کرده اند که ورود وزارت صمت باعث کم شدن مواد اولیه صنعت نساجی و ایجاد مشکلاتی در بازار شده است که این مباحث با وجود مستندات آماری از نحوه عرضه و توزیع مواد اولیه صنعت نساجی درست نیست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات