شما اینجا هستید
آخرین اخبار » ایجاد ۶۷۰ هزار شغل در روستاها و مناطق عشایری با ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری فارس، امیرحسین مدنی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته روستا و برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری کشور، اظهار داشت: ۲۵ درصد جمعیت کشور در پهنه قابل توجهی از روستاها ساکن هستند که سهم آنها از تولید مواد غذایی و امنیت غذایی حدود ۷۰ درصد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور اظهار داشت: طی دو سال گذشته حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در روستاهای کشور انجام شده و از این محل ۶۷۰ هزار شغل در روستاها و مناطق عشایری ایجاد شده است که این مشاغل از طریق سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل پیگیری و رویت است.

مدنی همچنین گفت:‌ در راستای نهضت احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل، ۹۰۰ واحد تولیدی در نواحی روستایی به چرخه تولید بازگردانده شد تا به تولید در مناطق روستایی کمک کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات روستاها بحث بازاررسانی محصول و حذف واسطه‌ها است، گفت: در این زمینه طرحی تدوین شده که ۵۰۰ بازار برای محصولات روستایی در مسیرهای پرتردد و گردشگری ایجاد شود و هدف آن حذف واسطه‌ها و رساندن محصولات با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور  با بیان اینکه ۱۵ مهرماه روز ملی روستا نامگذاری شده است، اظهار داشت: نمایشگاه روستا آباد از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در محل مصلای امام خمینی(ره) با یک‌هزار غرفه به عرضه محصولات روستایی و عشایری می‌پردازد و در این زمینه ۴ هزار از فعالان روستایی حضور خواهند داشت.

مدنی اضافه کرد: ۳۰ هزار پروژه عمرانی در مناطق روستایی در این مدت اجرا شده که نقش مهمی در ماندگاری مردم در روستا و افزایش درآمد آنها ایفا می‌کند.

امیرحسین مدنی امروز در نشست خبری به مناسبت برگزاری نمایشگاه روستا آباد و هفته گرامیداشت روستا در مورد دلایل مهاجرت روستائیان گفت: کار مطالعاتی در مورد دلایل مهاجرت روستائیان انجام شده که این مطالعه تا سال ۱۴۰۰ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد و اینکه چرا مهاجرت از روستا به شهر و همچنین مهاجرت معکوس از شهر به روستا صورت می‌گیرد.

وی گفت: عمده دلایل مهاجرت روستائیان به خاطر مسائل فرهنگی و نوع نگاه ما به‌ویژه رسانه‌ها و تصویری که از روستا ارائه می‌کنند، بوده است. به عنوان مثال سریالی در انگلستان با عنوان پزشک دهکده پخش می‌شود که فضای روستا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی نشان می‌دهد و در اکثر فیلم‌ها نشان می‌دهد که بزرگان کشور از روستا برخاسته‌اند و در این سریال‌ها غیر از درشکه و لباس‌های فاخر و خانه‌های زیبا چیزی نمی‌بینید. اما نگاه ما به روستا متفاوت است.

* تحصیل فرزندان از دلایل مهاجرت از روستا

مدنی گفت: بخش دیگر دلایل مهاجرت از روستا به خاطر تحصیل فرزندان است که در اکثر روستاها فرزندان برای گذران دوران دبیرستان مجبور هستند به شهر مراجعه کنند یا دانشگاه که در کشور ما یک پدیده کاملاً شهری است. دلیل دیگر نهضت شهرسازی است. روستاهای بالای ۳ هزار خانوار تبدیل به شهر می‌شوند. شهرهایی که قبلاً روستا بوده‌اند و اکنون شهر شده‌اند.

* نقش معیشت در مهاجرت روستائیان

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم بحث دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد معیشت مردم عنوان کرد و گفت: نرخ تورم در روستاها بالاتر از شهرهاست، همچنین یکی از مشکلات روستا حمل و نقل است. معیشت مردم وام اشتغال نیست. مصوبات خوبی برای روستا در شورای عالی جهاد سازندگی گذراندیم که یکی از آنها نهضت مدرسه‌سازی است.

مراجعت ۴۵۰ هزار نفر به روستا طی ۵ سال

به گفته وی؛ طی سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۰ هزار نفر برگشت به روستا داشتند یا به عبارت دیگر مراجعت از شهر به روستا انجام شده و طی دو سال دولت سیزدهم هم این روند ادامه داشته است.

* احیای ۵۰۰ معدن در روستاها

مدنی اظهار داشت: همچنین ۹۰۰ واحد روستایی نیمه تعطیل با اقداماتی به چرخه تولید برگشتند و دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی تاکنون ۵۷۰۰ واحد اقتصادی احیا شده است. همچنین ۱۱ هزار روستای معدنی در کشور داریم، ۶ هزار معدن تعطیل شده بودند که تاکنون ۵۰۰ معدن احیا شده است.

* احیای ۵۷۰۰ واحد اقتصادی در سال جاری

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با بیان اینکه نهضت احیای واحدهای تولیدی در روستاها ادامه دارد، اظهار داشت: قرار است تا پایان دولت ۳ هزار واحد روستایی احیا شود. امسال تاکنون در مجموع ۵۷۰۰ واحد احیا شده است که قرار شده تا آخر سال این رقم به ۸ هزار واحد برسد.

وی در مورد مهمترین دلایل راکد ماندن واحدهای تولیدی گفت: یکی از آنها انتخاب نادرست مکان کارگاه و یا آب‌بر بودن یک واحد تولیدی است، درحالی‌که منطقه خشک شده، مسئله بعدی بازار و همچنین تکنولوژی تولید است که به‌روز نشده و برخی واحدها نیز به خاطر کمبود سرمایه در گردش و تامین مالی راکد شده‌اند.

پرداخت تسهیلات روستایی اشتغال پایدار از صندوق توسعه ملی

مدنی در مورد تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی داده می‌شود، گفت: تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از محل صندوق توسعه ملی مبلغ یک و نیم میلیارد دلار بعد از اجازه مقام معظم رهبری اختصاص پیدا کرده که این تسهیلات تبدیل به ریال شده و با نرخ ۶ درصد پرداخت می‌شود. از این مبلغ وام‌های ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود و در برخی موارد هم وام‌های ۱۵ و ۲۰ میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی داده می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اظهار داشت: از ۱٫۵ میلیارد دلار اشتغال پایدار روستایی ۱۵۰ هزار دلار باقی مانده که در اختیار ۴ بانک عامل قرار داده می‌شود و با منابع داخلی بانک‌ها دو برابر می‌شود و با نرخ ۶ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

سهم روستاها از حساب پیشرفت و عدالت ۲۶ درصد

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل برگشت اقساط این وام‌ها دریافت شده است. همچنین برای اشتغال روستایی در جزء ۳ و ۴ تبصره ۱۸ قانون بودجه که مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه برای اشتغال در نظر گرفته شده که سهم روستاها ۲۶ درصد از این مبلغ است.

مدنی افزود: منابع تبصره ۱۸ تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته در برخی موارد توسط نهادها مجوزهایی گرفته شده است که تا ۳۰۰ میلیون تومان هم برای متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پرداخت می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم تصریح کرد: به غیر از منابع تبصره ۱۸، ارقامی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و دو برابر آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانک در نظر می‌گیرد و با نرخ سود ترجیحی به متقاضیان وام‌های ۱۵ درصد پرداخت می‌شود که باز هم نسبت به نرخ سود بانکی بین ۸ تا ۹ درصد پایین‌تر است.

وی افزود: برای تشویق مردم به مهاجرت معکوس به روستاها تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال از سوی معاونت توسعه روستایی و ستاد اجرایی پرداخت می‌شود و بر این اساس در ۵ سال منتهی به ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۰ هزار مراجعت به روستا داشته‌ایم.

مدنی در مورد اقتصاد روستا گفت: ما اقتصاد روستا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آب گره زده‌ایم، درحالی‌که لزوما اقتصاد روستا آب و کشاورزی نیست. در نمایشگاه روستا آباد صنایع مختلفی مانند صنایع دستی، خدمات، صنایع خلاق، پوشاک، صنایع تبدیلی، غذایی، گیاهان دارویی، ساخت وسایل چوبی، مبلمان، گردشگری، بوم‌گردی، شیلات، فرش و گلیم و خشکبار ارائه می‌شود.

* متولی واحدی برای روستا نیست

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در مورد نقش روستا در برنامه هفتم توسعه گفت: بحث‌هایی در مورد حوزه اقتصاد و اشتغال روستا و مسکن در برنامه هفتم وجود داشت، اما چون متولی واحدی ندارد و پراکندگی دستگاه‌ها در روستاها باعث می‌شود که به خوبی اجرا نشود. معاونت توسعه روستایی می‌خواهد انسجام‌بخشی به امور روستا داده شود. در حال حاضر بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی زیر نظر دفتر رهبری در روستاها فعالیت می‌کند. ما نتوانستیم در کمیسیون تلفیق یک متولی برای روستا در نظر بگیریم. امیدواریم در صحن مجلس متولی امور روستا مشخص شود.

وی افزود: در روستا مسکن روستایی، طرح‌ هادی و اشتغال و معیشت روستایی وجود دارد که باید یک متولی واحد داشته باشد. دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی هم می‌تواند چنین نقشی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای روستا ایفا کند.

مدنی در مورد گروه‌های جهادی و آبخیزداری در روستاها گفت: تاکنون ۶ هزار قنات مطالعه شده است که باید احیا شود و آب برای کشاورزان فراهم شود و ما در آبخیزداری ۳۰ پهنه کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با کمک گروه‌های جهادی به مساحت یک میلیون هکتار شروع کرده‌ایم که عملیات آبخیزداری در آن انجام شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در مورد حساب پیشرفت و عدالت و سهم روستا گفت: در جزء ۳ تبصره ۱۸ که حساب پیشرفت و عدالت در نظر گرفته شده است، سهم مناطق روستایی و عشایری حداقل ۲۶ درصد است. البته پرداخت تسهیلات حساب پیشرفت و عدالت شروع شده است. برای روستاها و عشایر مسئله تضامین وام مهم است که ادوات کشاورزی،  چاه آب، خانه و زمین کشاورزی باید به عنوان ضمانت مورد قبول قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران کل روستا به عنوان عضو شورای برنامه‌ریزی استان برای حساب‌های پیشرفت و عدالت در نظر گرفته شده‌ است.

مدنی در مورد نمایشگاه روستا آباد که هفته آینده در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، گفت:‌ هزار غرفه در این نمایشگاه خواهد بودکه ۱۰۰ غرفه برتر انتخاب می‌شوند و تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات برای رونق کسب و کار آنها در نظر گرفته می‌شود. نمایشگاه به صورت رسته‌ای خواهد بود که مخاطب اگر بخواهد به عنوان مثال فرش تهیه کند، باید بداند از کدام قسمت نمایشگاه خریداری کند. همچنین پلتفرم‌های مجازی مانند با سلام و دیجی کالا دعوت شده‌اند که محصولات روستایی از طریق آنها ارائه شود.

عرضه محصولات روستا در مجتمع‌های بین راهی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در مورد ایجاد بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی اظهار داشت: با سازمان راهداری مذاکره کرده‌ایم که روستائیان بتوانند در مجتمع‌های بین راهی محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عرضه کنند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش فارس که آیا برای توسعه روستا آمایش سرزمین در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: از ۳۹ هزار روستا تاکنون ۲۵ هزار روستا مورد مطالعه قرار گرفته است که بالای ۲۰ خانوار هستند و دارای دهیاری و شورای اسلامی روستا هستند و برای آنها زنجیره ارزش در نظر گرفته شده است. هر یک از این روستاها در صنایع دستی یا محصولات کشاورزی به صورت مزیت‌دار مشخص شده‌اند.

وی افزود: برخی روستاها فناوری محور، در یک روستا معدن به عنوان یک تعاونی روستایی، در یک روستا برای سنگ فیروزه، در یک روستا پایتخت گلخانه‌ای و در هر روستا یک صنعت برجسته می‌شود. در این زمینه ۱۰۰ روستا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده کرده‌ایم که از این تعداد ۲۰ روستا برای معرفی، فیلم‌های یک  دقیقه‌ای تهیه کرده‌ایم که مانند ایران من از تلویزیون پخش شود و به معرفی روستا بپردازد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات