شما اینجا هستید
آخرین اخبار » فرصت استثنایی برای واردکنندگان نهاده و کالاهای اساسی

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از خبرگزاری فارس، کاهش قیمت انواع نهاده ها و  کالاهای اساسی کشاورزی در بازارهای جهانی فرصت استثنایی را فراهم کرد که وارد کنندگان می توانند از آن استفاده کنند، معمولا کشورهای وارد کننده مترصد زمانی هستند که قیمت ها در بازار کاهش یابد زیرا ارز کمتری را برای آن پرداخت خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ در بازار جهانی امروز کاهش ۵٫۵ دلاری قیمت گندم، ۱۴ دلاری یولاف، ۵٫۵ دلاری د انه روغنی سویا، و ۵٫۲ دلاری گیاه روغنی کانولا رقم خورد که می تواند وارد کنندگان این کالاهای اساسی را برای واردات بیشتر وسوسه کند.

ایران هم از کشورهای وارد کننده این گونه محصولات نظیر خوراک دام و روغن است، سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار واردات بخش کشاورزی است که ۲۵ درصد آن مربوط به روغن است و حدود ۵٫۵ میلیارد دلار هم واردات خوراک و دام و طیور انجام می شود، بدیهی است که واردات در زمان خودش می تواند باعث خروج کمتر ارز از کشور خواهد شد.

کارشناسان بهترین گزینه را کاهش وابستگی به واردات عنوان می کنند که در ثبات تامین و قیمت داخلی هم تاثیر مضاعفی خواهد داشت، بازاری که متکی به واردات باشد پرنوسان خواهد بود و قیمت ها مدام تغییر می یابد.

علی عزیزی کارشناس کشاورزی گفت: ایران به دلیل دارا بودن تنوع آب و هوایی، ظرفیت تولید همه این محصولات را دارد و باید برنامه ریزی دقیق تری شود، برنامه های کاهش خود اتکایی سالهاست برای روغن تدوین می شود اما همچنان وابستگی ما در این بخش بیش از ۹۰ درصد است.

وی طرح الگوی کشت را طرحی مفید عنوان کرد و گفت:‌ متاسفانه وزارت  جهاد کشاورزی گزارشی از این روند پیشرفت این طرح ارائه نمی دهد اما ظاهرا آنطور که از استانها گزارش می رسد توفیق چندانی نداشته است.

برنامه ها تولید دنیا به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین و پاندمی کرونا به سمت افزایش تولید محصولات اساسی در داخل متمرکز شده است و برنامه های خود را بر این اساس تدوین و روی آن سرمایه گذاری می کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات