شما اینجا هستید
آخرین اخبار » بازارهای سرمایه

بازار مالی یا بازار سرمایه

هر بازاری که در آنجا تجارتی انجام می‌پذیرد یک بازار مالی است. حتی بازارهایی که در آنها تجارت اوراق بهادار همچون: سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آنها انجام ‌شود نیز بازار مالی به حساب می‌آیند.

 بازار پول

از معروفترین بازارهای مالی، بازار پول است که در آن از هر ابزار یا دارایی با توان نقد شوندگی بالا یا ابزارها و دارایی‌های خرد برای تبادل استفاده می‌شود. این ابزارها معمولا بواسطه اشخاص، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌ها استفاده می‌شوند و در حقیقت به نوعی جانشین پول هستند که سررسید کمتر از یک سال دارند.

عدم نیاز به هم‌زمانی دریافت پول و انجام مخارج از اصلی‌ترین دلایلی است که اشخاص و بنگاه‌ها از بازار پولی استفاده می‌کنند.

از جمله ابزارهای بازار پول: سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات است.

بازار سرمایه

یکی دیگر از بازارهای مالی، بازار سرمایه است که با نام بازار بورس اوراق بهادار، شناخته می‌شود. بازاری که برای خرید و فروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت استفاده می‌شود. کار اصلی بازار سرمایه ایجاد یک پلی ارتباطی بین تامین کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌ها می‌باشد.

بازار سرمایه  در حقیقت فرآیند خرید و فروش ابزارهای مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) را آسان می‌کند.

شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار، اوراق مالکیت که اکثرا با نام سهام شناخته می‌شود و اوراق قرضه یا مشارکت است.

برخلاف بازار مالی پول، بازار سرمایه محلی برای عرضه و فروش سهام و اوراق قرضه برای بازه‌های زمانی بیشتر از یک سال می‌باشد.

 تفاوت‌های بازار پول و بازار سرمایه

برخلاف تصور عامه، بازار پول و بازار سرمایه یک چیز  نیستند و تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند. یکی از این تفاوت‌ها این است که بازار سرمایه به سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت (یک ساله و بیشتر) می‌پردازد ولی بازار پول معمولاً به خرید و فروش ابزارهای مالی با سررسید کمتر از یک سال محدود می­گردد.

تفاوت دیگر در ابزارهای مالی متفاوت آنهاست؛ در حالی که بازار پول از سپرده‌ها، وام با وثیقه، حواله و بروات استفاده می‌کند، بازار سرمایه از اوراق بهادار (سهام) و اوراق مشارکت استفاده می‌کند.

 بازار طلا یا بورس طلا

وقتی درباره بازار طلا و سکه و خرید و فروش آنها صحبت به میان می‌آید، اولین تصوری که از آن در ذهن مبادر می‌شود؛ مراجعه به بازار و یا صرافی‌ها برای خرید و فروش طلا و سکه است.

در حالی که این کار نه تنها راه معامله و خرید و فروش طلا و سکه نیست، بلکه راه کم ریسک‌تر و مناسب‌تری هم هست. خرید طلا (صندوق طلا) در بورس یکی از راه‌های مناسب، به صرفه و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

 صندوق طلا یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در بورس

صندوق طلا  به دارایی‌های جمع آوری شده از سرمایه‌گذاران که در گواهی سپرده‌هایی نظیر طلا، اوراق مبتنی بر طلا و گواهی سپرده طلا سرمایه گذاری می‌کنند گفته می‌شود.

صندوق طلا علاوه بر اینکه نسبت به سکه طلا از ریسک پایین‌تری برخوردار است، افراد با سرمایه به مراتب کمتری هم قادر به سرمایه‌گذاری در آن هستند.

هر شخص می‌تواند با دریافت کد بورسی از طریق بازار سرمایه، نسبت به خرید طلا، سکه و دیگر مشتقات آن اقدام کند.

سرمایه‌گذاری برای خرید سکه باید سفارش‌های خود را در مضرب ۱۰ وارد سامانه کند. مثلاً اگر قصد خرید ۴ سکه را دارد بایستی ۴۰ سفارش وارد سامانه کند.

معاملات در حال حاضر از ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۳۰ انجام می‌شود. بدین صورت که تا ساعت ۱۳ مرحله پیش گشایش است که در آن قیمت تعیین می‌شود و سپس معاملات عادی تا ساعت ۱۵:۳۰ به جریان می‌افتند.

در حال حاضر چهار صندوق طلا به نام‌های طلا، گوهر، عیار و زر فعال هستند که اشخاص بعد از دریافت کد بورسی می‌توانند در آنها داد و ستد و سرمایه گذاری کنند.

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس

 بسیاری از سهم‌ها و اوراقی که در بازارهای سرمایه و دیگر بازارها عرضه می‌شوند به طرح‌های بزرگ ملی ارتباط دارند. این طرح‌ها علاوه بر درآمدزایی و اشتغال زایی، به چرخه تولید نیز یاری می‌رسانند.

 ملک، خودرو، ارز، طلا و سکه و بازارهای دیگر پرنوسان و اغلب غیر‌قابل پیش‌بینی هستند. اما بازار بورس و آگاهی از چگونگی خرید و فروش سهام راهی سودبخش برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 سرمایه گذاری در بورس شیوه‌ای قانونی با قوانینی مکتوب و مشخص برای کسب سود و خرید فروش است. پس نگرانی‌های قانونی و تبصره‌های مختلف و یا قوانینی که هر روز تغییر می‌کنند در مورد آن صادق نیست.

 بازار بورس بازار شفافی است که هر لحظه می‌توان در مورد آن اطلاعات جدیدی بدست آورد و تاریخچه هر سهم و نحوه رشد و نزول آن شفاف و قابل ردگیری است.

-سهام درست مثل پول نقد است و هر روزی که اراده کنید می‌توانید آن را دوباره تبدیل به پول نمایید. برعکس بازارهای مالی مثل ارز و سکه و مسکن با رکودهای فصلی و شوک‌های ناگهانی تا مدتی به حالت رکود می‌مانند.

*مریم فراهانی راد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات