همه کسب و کارها در هر زمینه ای که مشغول به فعالیت باشند به بازاریاب احتیاج دارند. بازاریاب ها باعث بالا رفتن تعداد مخاطبان و مشتریان می شوند. بازاریابی در واقع به معنی تبلیغ یک محصول می باشد و بازاریاب متخصص ماهری است که در میزان فروش و جلب رضایت مشتری نقش بسزایی دارد.
و اما ویزیتور؛ آنچه به نظر می رسد ویزیتور به معنی ملاقات کننده است. برای درک بهتر این مطلب باید بگوییم ویزیتور کسی است که برای معرفی یک محصول به ملاقات مشتریان می رود، محصولات را به آنان معرفی کرده و سعی دارد مشتریان را به خرید کالا ترغیب کند.
بنابراین واجب است که ویزیتور با فنون و تکنیک های فروش آشنایی کامل داشته باشد. در زمان های قدیم این کار به شکل سنتی انجام می شد یعنی باید حتما از نزدیک و به صورت حضوری با مشتری ارتباط برقرار می شد ولی امروزه میتوان این کار را به طور غیرحضوری و از طریق تماس های تلفنی، اینترنتی و فضاهای مجازی انجام داد.
بررسی تفاوت ویزیتور و بازاریاب
ویزیتور بیشتر روی فروش و جذب مشتری تمرکز دارد؛ ولی وظایف بازاریاب و فروش بسیار فراتر از اینهاست. برای مثال بازاریاب میتواند برای تبلیغات، استراتژی تنظیم کند و نحوه انجام آن را به ویزیتور آموزش دهد و میتواند ایدههایی را در فرآیند قیمت گذاری ارائه کند و کمپینهای برندسازی و جذب مخاطبان را مدیریت نماید.
در حالی که یک ویزیتور لازم است مهارتهای اجتماعی قدرتمندی داشته باشد تا بتواند مشتریان بیشتری پیدا و جذب کند و سپس تعداد سفارشها را بالا ببرد.
مخاطبان هدف همواره در جستجوی محصول یا خدماتی هستند که بازاریاب سعی در تبلیغ آن دارد. تنها کاری که بازاریاب باید انجام دهد این است که مخاطبان را متقاعد کند که محصول مورد نظر را به جای محصولات رقیب انتخاب نمایند.
بنابراین کارشناسان یا مدیران بازاریابی باید تواناییهای لازم را داشته باشند تا بتوانند مسئولیتهای خود را به درستی اجرا کنند.
در ادامه مطلب شما را با وظایف بازاریاب آشنا می کنیم:
- مشخص کردن مخاطبان
- شناخت کافی در مورد محصولات و خدمات ارائه شده
- انجام تحقیقات لازم در بازار هدف مثل: بررسی میزان عرضه و تقاضا، بررسی روند رفتار مصرف کننده
- تحقیقات لازم روی رقبا و جمعآوری اطلاعات لازم
- تولید محتوای مناسب بازاریابی یا تبلیغاتی همچون: محتواهای متنی، تصویری، ویدیویی، کپی رایتینگ و …
- برنامهریزی کمپینهای فروش
- اجرا کردن کمپینهای تنظیم شده در کانالهای مختلف
- بررسی، تجزیه و تحلیل و گزارش میزان اثربخشی کمپین بازاریابی
- روابط عمومی مناسب
- ارائه نمودن پیشنهادات و نقطه نظرات مختلف و سازنده برای بهینه سازی هر چه بیشتر نتایج
- اندازهگیری عملکرد شرکت در مقابل اهداف بواسطه KPIهای مختلف
- پیگیری نمودن محدودیتهای بودجه و مدیریت آن
- همکاری کردن با بخش طراحی جهت تولید محتوای کمپینها
شایان ذکر است که راههای گوناگونی برای طبقهبندی فعالیتهای بازاریاب وجود دارد. هر بازاریاب با توجه به نقشی که در شرکت دارد، میتواند وظایف مختلفی انجام دهد. مثلا میتوانیم به ایجاد کمپینها و استراتژیهای تبلیغاتی در مراکز مختلف از جمله کانالهای بازاریابی زیر اشاره کنیم:
رادیو و تلویزیون، شبکههای اجتماعی، نشریات و وبلاگ ها، نمایشگاه های تجاری، وبینارها، ایمیل، پیامک کوتاه و از همه مهمتر بازاریابی در دو نوع حضوری و تلفنی.
یک بازاریاب حرفه ای برای موفقیت روزافزون در شغلش بهتر است مهارتهای ارتباطی و بین فردی قابل توجهی به دست آورد تا بتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار نماید. همچنین بایستی توانایی کار در شرایط پراسترس را داشته باشد تا در سخت ترین شرایط بهترین تصمیم را بگیرد.
کسانی که در گذشته سابقه کار بازاریابی داشتهاند، در این شغل موفق تر هستند. چرا که مهارتهای ارتباطی که از طریق روشهای تجربی کسب می گردد، ارزش و عملکرد بهتری نسبت به تحصیلات تئوری دارند.
در ادامه دیگر الزاماتی که یک بازاریاب خوب باید داشته باشد را برای شما معرفی می کنیم:
- داشتن مدرک در این رشته مثل: لیسانس بازاریابی یا ارتباطات
- مهارتهای ارتباطی و داشتن فن بیان بسیار قوی
- توانایی تفکر خلاق
- توانایی کار تیمی یا انفرادی
- توانایی برقراری ارتباط با شخصیتهای مختلف
- داشتن مهارتهای تحلیلی و توانایی تفسیر دادهها
- مسلط به ابزارهای آنالیز مثل: Google Analytics، Google Ads، Google Console و …
اکنون قصد داریم وظایفی که از یک بازاریاب حضوری انتظار میرود را برای شما معرفی کنیم. پس اگر تصمیم دارید در این زمینه فعالیت کنید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:
- ایجاد کمپینهای مختلف برای بالا بردن نرخ فروش
- تدوین برنامههای لازم برای معرفی برند به مخاطبان
- ارائه پیشنهادهای مفید برای تقویت محصولات و خدمات
- توانایی معرفی تمایزات بین شرکت مربوطه با رقبا
- همکاری با انواع رسانهها، سازمانها و آژانسهای تبلیغاتی
- هماهنگی با تیم فروش و طراحی جهت ایجاد استراتژیهای کارساز
- نظارت بر کمپینهای فعلی و جمعآوری نمودن نتایج حاصله
- تجزیه و تحلیل دادهها و ارزیابی تبلیغات برای بهبود در کار بازاریابی
* مریم فراهانی راد
- مریم فراهانی
- کد خبر 15268
- بدون نظر
- پرینت