شما اینجا هستید
آخرین اخبار » برای تامین ارز، ناگزیر از صادرات هستیم

به گزارش ‘صدای صادرات‘ از اگزیم‌نیوز، “علیمردان عظیمی” در جریان برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه اتومبیلتی ۲۰۲۳ مسکو افزود: در سال جاری صادرات ۲۰ هزار دستگاه خودروی تارا به روسیه هدفگذاری شده است.

وی درباره حضور ایران خودرو در سال گذشته در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، گفت: نتیجه آن حضور، استقبال از خودروی تارا و شناسانده شدن آن به عنوان خودرویی خوب و اقتصادی به روس‌ها بود. به طوری که حتی رسانه‌های تخصصی خودرویی این کشور آن را برای آب و هوای سرد روسیه مناسب توصیف کردند.

عظیمی بیان داشت: از آن زمان تا به امروز ۱۲۰ دستگاه خودروی تارا در اختیار روس‌ها قرار گرفت که پس از دریافت استانداردهای لازم، شماره گذاری شدند.

وی تاکید کرد: برنامه امسال ما صادرات ۲۰ هزار دستگاه خودروی تارا به روسیه است و پیش بینی می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید تارای ممتاز در کشور (به شرط آزادسازی قیمت‌ها)، برنامه‌های ارتقای کیفیت قطعات و کاهش هزینه‌های تولید، این محصول ملی بتواند با سایر خودروهای عرضه شده در بازار روسیه قابل رقابت باشد.

سایر مقاصد صادراتی ایران خودرو

مدیرعامل ایران خودرو ضمن تشریح سایر بازارهای هدف این گروه صنعتی، اظهار داشت: در سایت جمهوری آذربایجان در منطقه نفت‌چاله، گرچه از سال‌های گذشته تولید و عرضه خودرو انجام می‌شده است و شریک ما نیز همچنان تقاضا برای تولید خودرو ایرانی دارد، اما به دلایل سیاسی اکنون کار کمی سخت شده است و تولید نداریم.

وی با بیان آنکه حتی اگر تولید انجام شود ارز حاصل از آن را نمی‌توان به سادگی به کشور بازگرداند، افزود: به تازگی توافق شده تا یک پک ۶۰۰ دستگاهی از محصولات، مشروط به دریافت ارز پیش از ارسال، فرستاده شود.

وی با اشاره به بلاروس به عنوان یکی دیگر از مشتریان محصولات ایران خودرو، از پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور کاهش مشکلات تولید در این سایت تقدیر کرد و گفت: مشکل موجود بر سر راه تولید در این سایت مربوط به شریک ایران خودرو در آنجاست، تا با حل آن و با توجه به طلبی که از آنها داریم بتوانیم مالکیت بیش از ۵۰ درصد شرکت مشترک را در اختیار بگیریم.

مدیرعامل ایران خودرو به نامه دو هفته پیش ارسالی به این شرکت خودروسازی اشاره کرد که بر مبنای آن، وزارت صنایع بلاروس قول داد تا دو هفته دیگر مشکل برطرف شود که در این صورت به طور حتم در بلاروس تولید خودروی دنا از سر گرفته خواهد شد.

وی درباره صدور ۲ هزار دستگاه رانا، دنا و تارا به کشور ونزوئلا در سال گذشته نیز اظهار داشت: تقاضا برای محصولات ایرانی در این کشور همچنان وجود دارد، اما با توجه به طلبی که از این کشور داریم برای صادرات مجدد تولیدات خود و تداوم همکاری‌ها، ابتدا به دنبال دریافت مطالبات ارزی خود هستیم.

عظیمی، ونزوئلا را بازاری قابل اعتماد توصیف و خاطرنشان کرد: با افزایش ظرفیت تولید تارا در ۶ ماهه دوم سال، هم پاسخگوی نیاز داخل خواهیم بود و هم در بازارهای یاد شده به عرضه و صادرات خواهیم پرداخت.

وی همچنین به تولید دنا در سایت سوریه در صورت توافق و پذیرش شرایط ایران خودرو از سوی مسئولین این کشور خبر داد.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: اکنون در کشور آفریقایی تونس نیز تقاضا برای محصولات ما وجود دارد، اما مشکلاتی هست که باید برطرف شود تا قادر به صادرات به این کشور باشیم. همچنین کارشناسان ما در حال ارزیابی و بررسی بازارهای الجزایر و مصر هستند.

جمهوری اسلامی ایران برای دومین سال متوالی با برپایی پاویون اختصاصی، در رویداد بزرگ نمایشگاهی اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو حاضر شده است.

امسال ۳۲ شرکت مشتمل بر شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ۲ شرکت بازرگانی و همچنین ۲۸ شرکت قطعه ساز، در اتومبیلتی ۲۰۲۳ حضور دارند که متراژی بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند.

نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو از ۲۱ تا ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ (۳۰ مرداد تا دوم شهریور) در مرکز نمایشگاه های بین المللی مسکو (اکسپو سنتر) برپاست.

بنا بر اعلام برگزار کنندگان، علاوه‌بر روسیه، نمایندگان شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، چین، کره جنوبی، هند، ترکیه، بلاروس، هنگ کنگ، مجارستان، آلمان، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، امارات متحده عربی، لهستان، سنگاپور، تایلند، تایوان و ازبکستان در این نمایشگاه بین‌المللی حضور یافته‌اند.

برای مدیران و فعالان صنعت خودروی ایران در این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی با خودروسازان و قطعه‌سازان دیگر کشورها، حضور در نشست مشترک با انجمن‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی روسیه و بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروسازی روسیه پیش‌بینی شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات