شما اینجا هستید
آخرین اخبار » امسال بیشترین تمرکز صادرات ایران با کشورهای همسایه است
امسال بیشترین تمرکز صادرات ایران با کشورهای همسایه است

رییس سازمان توسعه تجارت ایران: امسال بیشترین تمرکز صادرات ایران با کشورهای همسایه است قصرشیرین- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بیشترین تمرکز ما برای صادرات با کشورهای همسایه است و بهترین پتانسل ما در این خصوص کشور عراق است. حمید زادبوم روز پنجشنبه در سفر به قصرشیرین و در حاشیه بازدید […]

امسال بیشترین تمرکز صادرات ایران با کشورهای همسایه است

قصرشیرین- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بیشترین تمرکز ما برای صادرات با کشورهای همسایه است و بهترین پتانسل ما در این خصوص کشور عراق است.

حمید زادبوم روز پنجشنبه در سفر به قصرشیرین و در حاشیه بازدید از مرزهای پرویزخان و خسروی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: امسال در ۲ ماه نخست شروع تجارت خارجی ما به دلیل شیوع کرونا از اوجش گرفته شد اما از خردادماه شاهد اوج گیری صادرات به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شده از این رو توجه به گلوگاه ها و مشکلات موجود در مرز را در دستور کار قرار داریم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ۷۱ درصد صادرات ما در سال ۹۹ از مرزهای زمینی و دریایی همسایه انجام می شود و تمرکز بر روی همسایگان ماست عراق بهترین پتانسیل را برای صادرات دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: استان کرمانشاه هم با حوزه عربی و کردی عراق هم مرز است و بهترین فرصت برای توسعه صادرات را دارد از این رو توجه به مشکلات و گلوگاه های مرزی و مرز پرویزخان بسیار مهم است.

زادبوم اضافه کرد: تجار و سرمایه گذاران این منطقه خیالشان راحت باشد موضوع پایش و موانع را با نمایندگان مجلس  و استاندار کرمانشاه بر می داریم و امسال زیرساخت هامورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

معاون وزیر صمت گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا صادرات غیرنفتی ما همانند ۲۰ کشور پیشرو در دنیا در امر صادرات رشد منفی داشت و ما ۳۹ درصد کاهش صادرات داشتیم ولی در مرز پرویزخان شاهد رشد ۶۰ درصدی صادرات بودیم و هرچه که به جلو می رویم شاهد افزایش صادرات نسبت به ماه قبل هستیم.

زادبوم اظهار داشت: هدف گذاری صادرات کشور ما امسال به همان اندازه سال گذشته به میزان ۴۱ میلیارد دلار  است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز شاهد حضور رییس سازمان توسعه تجارت ایران بودیم که با توجه به اینکه محور صادرات و واردات و ساماندهی امر بر عهده ایشان است، آخرین وضعیت کارکرد صادرات مرزهای استان بررسی شد.

شهریار حیدری افزود: با توجه به کارکرد قوی و بالاترین حجم صادرات از مرز پرویزخان به طور یقین این مرز باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفت و در جلسه امروز تجار محلی صحبت کردند و قرار بر این شد وضعیت موجود ساماندهی شود.

توجه بیشتر به سامان دهی وضع موجود، استفاده از ظرفیت های ۲ طرف با تاکید برسرمایه گذاری  منطقه ویژه اقتصادی و کاهش سود بازرگانی در این منطقه  به منظور تشویق برای تردد، ترانزیت و سرمایه گذاری از مواردی بود که حیدری بر آن تاکید کرد و گفت: امید است مسوولان دیگر برای توسعه زیرساخت ها در مرزها ما حضور یابند و با کارکرد و روش های بهتر برای روان کردن حجم ترافیک پرویزخان باشیم.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در راس هیاتی به منظور بازدید از مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان و بررسی ظرفیت های تجاری  وضعیت صادرات و واردات به قصرشیرین سفر کرد.

در سفر معاون وزیر صمت، هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران کل استان کرمانشاه، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسوولان شهرستان قصرشیرین وی را همراهی کردند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق یکی از مهمترین شهرهای غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان محسوب می شود که با داشتن ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی هم اکنون به مرکزی برای فعالیت های مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است.
هم اکنون روزانه به طور میانگین یک هزارو ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از جمله مانند میوه و تره بار، خشکبار، لوزام و مصالح ساختمانی، لوزام خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل ۵۴ درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و ۵۰۰ کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال ترین بازارچه مرزی کشور شناخته شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات