شما اینجا هستید
آخرین اخبار » ۳۰ کالای مهم صادرات غیرنفتی ایران

به گزارش ‘صدای صادرات‘ ،از خبرنگار اگزیم‌نیوز، آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱۳.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۵ میلیارد دلار صادر شده که از لحاظ ارزشی با کاهش ۱۴.۶ درصدی و از لحاظ وزنی با کاهش حدود ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ همراه بوده است.

در سال گذشته همچنین حدود ۳۴ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۳۹ میلیارد دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با سال قبل از آن، به ترتیب افت حدود ۶ درصدی و ۱۲ درصدی داشته است.

در سال ۱۳۹۹ همچنین حدود ۲۴.۵ میلیارد دلار از صادرات متعلق به کالاهای فصل ۲۷ بدون احتساب نفت خام بوده که معادل ۷۰ درصد کل صادرات غیرنفتی در این سال است و ۱۰.۵ میلیارد دلار از صادرات مربوط به اقلام فصل ۲۷ بدون احتساب نفت بوده است.

در بین این گروه از کالاها، فصل ۳۹ شامل مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد با سهم ۱۹.۱ درصدی بیشترین سهم از صادرات غیرنفتی ایران طی مدت مذکور را به خود اختصاص داده است.

ارزش صادرات ایران در این گروه کالایی در سال ۱۳۹۹ حدود ۴.۷ میلیارد دلار بوده است. فصل ۷۲ شامل چدن، آهن و فولاد با سهم ۱۷.۳ درصدی (۴.۲ میلیارد دلار) و گروه میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند (فصل ۸) با سهم ۱۱.۹ درصدی (۳ میلیارد دلار) دومین و سومین گروه کالایی بزرگ صادرات غیرنفتی ایران در مدت مذکور بوده‌اند.

۳۰ کالای مهم صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۹

براساس آمارهای گمرک ایران، در سال گذشته حدود ۳۰ درصد از کل ارزش صادرات کالایی ایران مربوط به فصل ۲۷ و نزدیک به ۷۰ درصد دیگر آن (تقریبا ۲۴.۵ میلیارد دلار) مربوط به سایر اقلام بوده است.

در بین اقلام صادرات غیرنفتی ایران(بدون احتساب فصل ۲۷)، ارزش صادرات «پلی اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص (چگالی) کمتر از ۹۴%» با کد تعرفه ۳۹۰۱۱۰۳۰ حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده که با سهم ۶ درصدی بیشترین سهم از ارزش صادرات ایران در سال ۱۳۹۹ را به خود اختصاص داده است.

متوسط قیمت صادراتی این محصول در سال گذشته ۹۶۵ دلار به ازای هر تن بوده است.

پس از این محصول، صادرات «متانول» با کد تعرفه ۲۹۰۵۱۱۰۰ و «پسته‌ها با پوست تازه یا خشک» با کد تعرفه ۰۸۰۲۵۱۰۰ به ترتیب با سهم ۴.۸ درصدی و ۴.۶ درصدی به ارزش حدود ۱.۲ میلیارد دلار و ۱.۱ میلیارد دلار قرار دارند.

براساس این گزارش، متوسط قیمت صادراتی این دو محصول در سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۵۳ دلار به ازای هر تن و ۶۲۲۶ دلار به ازای هر تن بوده است.

همچنین ۳۰ کالای مهم صادرات غیرنفتی ایران که در جدول زیر آمده، حدود ۵۵.۵ درصد از کل ارزش صادرات کالای غیرنفتی ایران را تشکیل داده‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات