شما اینجا هستید
آخرین اخبار » توافق ایران و پاکستان برای ایجاد نخستین بازارچه مرزی

به گزارش ‘صدای صادرات‘ ، از سازمان توسعه تجارت ایران، «سیدرضا سیدآقازاده» افزود: با توجه به تهیه پیش‌نویس تفاهمنامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک میان ایران و پاکستان در آذرماه امسال، نشست مجازی مذاکرات تکمیلی برای نهایی سازی تفاهمنامه درسطح معاونان وزیر برگزار شد.

وی با اشاره به مرز ۹۵۰ کیلومتری ایران و پاکستان و همچنین علاقمندی دو کشور برای توسعه تجارت، خاطرنشان کرد: بازارچه های مرزی تاکنون به شکل یک طرفه از جانب ایران و یا پاکستان ایجاد شده و بازارچه مشترک برای نخستین بار بین دو کشور ایجاد خواهد شد که انتظار می‌رود توسعه بازارچه های مرزی مشترک موجب بهبود فعالیت‌های تجاری مرزنشینان شود.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه گفت: براساس توافق های انجام شده، دو طرف تیم‌های فنی را برای مشخص سازی مکان و اندازه بازارچه های مشترک و تهیه فهرست اقلام قابل مبادله در بازارچه ها تعیین کردند.

وی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک بازارچه های مشترک درکوهک و پیشین (سراوان) راه اندازی شوند، تصریح کرد: پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مشترک، ۶ نقطه را پیشنهاد کرده و طرف ایرانی علاقمند است تا حد امکان بازارچه های مشترک در محل بازارچه های مصوب موجود راه اندازی شوند.

سیدآقازاده تاکید کرد: اکنون چهار بازارچه سراوان- جالق، سراوان- کوهک، سرباز- پیشین و چابهار- ریمدان در استان سیستان و بلوچستان در مرز پاکستان فعالیت دارند و بازارچه میرجاوه نیز با گمرک میرجاوه ادغام شده است.

همچنین در این نشست هیات ایرانی به ریاست حمید زادبوم معاون وزیر صنعت و رییس کل سازمان توسعه تجارت، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و نمایندگان وزارت امورخارجه، وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، حضور داشتند و در هیات پاکستانی نیز به ریاست محمد صالح فاروقی معاون وزارت بازرگانی پاکستان و متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی پاکستان در ارتباط با بخش اعظم متن تفاهم نامه مذاکره و به توافق رسیدند.

پاکستان چهارمین بازار صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه است و در ۹ ماهه امسال (منتهی به آذر) مجموع مبادلات تجاری دو کشور بیش از ۸۴۰ میلیون دلار برآورد شده که سهم صادرات ایران ۷۱۰ میلیون دلار و شامل محصولات صنعتی، شیمیایی، مصالح ساختمانی، محسولات کشاورزی و غذایی بود.

پاکستان از ظرفیت بسیار بالایی برای افزایش کمی و کیفی مراوده‌های تجاری با جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و برآوردهای انجام شده گویای آن است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم، تجارت دو کشور تا ۱۴ میلیارد دلار در سال قابل افزایش است. همچنین پاکستان و ایران ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک دارند.

کد خبر ۴۱۳۵۲

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات