شما اینجا هستید
آخرین اخبار » لبنیات گران می شود

به گزارش ‘صدای صادرات‘ ، سیدمحمدرضا بنی طبا، افزود: ‌صنعت لبنیات، رقابتی است و نتیجه رقابتی بودن صنعت این است که ریسک کاهش کیفیت و یا افزایش بی دلیل قیمت برای بنگاه های تولیدی بالاست و مصرف کننده با وجود برندهای مختلف و قیمت های مختلف حق انتخاب گسترده ای دارد. اگر قیمت محصولات یک کارخانه افزایش و همزمان کیفیت آن افت کرده بنابراین مصرف کننده حق انتخاب گسترده ای دارد تا محصولات کارخانه های دیگر را جایگزین کند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به مصوبات حمایتی در این صنعت، ادامه داد: محصولات لبنی همه کارخانه ها تحت شیوه نامه های نظارتی سفت و سخت چندین سازمان نظارتی همچون سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد (از جهت کیفیت) و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات (از جهت قیمت) تولید شده و به فروش می روند.

شیرخام عامل گرانی

بنی طبا با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی از افزایش قیمت ها استقبال نمی کنند، گفت: این افزایش بهای شیرخام به عنوان اصلی ترین ماده اولیه محصولات لبنی که توسط گاوداران به کارخانه ها تحویل می شود و همین نکته باعث شده تا به افزایش قیمت محصولات لبنی منجر شود. این افزایش نرخ بصورت رسمی است اما در بازار مبادلات، قیمت شیرخام عملا ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۰ قلم کالای لبنی پرمصرف مشمول قیمت گذاری دولتی در بهترین حالت در نقطه سر به سر به بازار عرضه می شوند که فشار زیادی بر تولیدکنندگان این بخش وارد می کند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی افزود: همه تولیدکنندگان کشور بخصوص تولیدکنندگان صنایع لبنی از فشار اقتصادی که در سالهای اخیر در اثر تحریم های یکجانبه آمریکا به مردم وارد شده آگاه هستند. همانطور که شرایط اقتصادی کشور برای عموم مردم سخت بوده، بنگاه های تولیدی کشور نیز شرایط سختی را سپری کرده و می کنند.

وی تصریح کرد: بدیهی است وجود  کالا در بازار، برای مصرف مردم بهتر از نبودن آن است. وقتی تولیدکننده آن هم در بازاری رقابتی مثل صنعت لبنیات زیر تیغ قیمت گذاری دستوری مجبور به تحمل ضرر باشد، در کوتاه مدت بنگاه تولیدی تعطیل شده، کارگران بیکار شوند و جنس کمتری در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

منبع: اگزیم نیوز

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات