شما اینجا هستید
آخرین اخبار » مهم‌ترین مقاصد صادرات و واردات ایران در ۹ ماهه ۹۹

به گزارش ‘صدای صادرات‘ ،از اگزیم نیوز، ایران در ۹ ماهه نخست امسال ۸۵.۲ میلیون تن کالا به ارزش بیشتر از ۲۵.۱ میلیارد دلار صادر کرده که این رقم از نظر وزنی ۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

طی این مدت صادرات ایران به چین ۶.۴ میلیارد دلار بوده و این کشور در صدر فهرست کشورهای صادراتی ایران قرار داشته است. دومین مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران، کشور عراق با واردات ۵.۹ میلیارد دلاری بوده است.

اما طی مدت زمان مشابه، ایران ۳.۳ میلیارد دلار کالا به امارات صادر کرده و واردات ترکیه از ایران نیز بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار بوده است. پنجمین مقصد عمده کالاهای صادراتی ایران نیز کشور افغانستان با واردات ۱.۷ میلیارد دلاری بوده است.

این پنج کشور در مجموع ۱۹.۱ میلیارد دلار از ایران کالا وارد کرده‌اند و صادرات ایران به سایر کشورهای جهان نیز برابر با ۶ میلیارد دلار بوده است.

مبادی اصلی وارداتی ایران

در ۹ ماهه نخست امسال عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران به ترتیب کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

همچنین ایران در ۹ ماهه نخست امسال ۲۵هزار تن کالا به ارزش ۲۶.۸ میلیارد دلار از کشورهای جهان وارد کرده که این میزان از نظر وزنی یک درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.

ایران طی این مدت ۷ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده است و این کشور اولین شریک تجاری ایران هم در بحث واردات و هم در بحث صادرات بوده است. هرچند تراز تجاری با این کشور منهای نفت، ۶۰۰ میلیون دلار منفی و به سود چینی‌ها بوده است.

دومین مبدا وارداتی ایران هم کشور امارات با ۶.۳ میلیارد دلار بوده است. تراز تجاری ایران با این کشور نیز منفی و ۳ میلیارد دلار به نفع اماراتی‌ها بوده است.

طی این مدت ایران ۳ میلیارد دلار کالا از ترکیه وارد کرده در حالی که ۱.۸ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به این کشور همسایه صادر کرده و تراز تجاری ۱.۲ میلیارد دلار به سود ترک‌ها بوده است.

ایران در این مدت ۱.۶ میلیارد دلار کالا از هند و ۱.۳ میلیارد دلار کالا از آلمان وارد کرده در حالی که این دو کشور جزو مبادی اصلی صادراتی ایران نبوده‌اند.

براین اساس، مجموع واردات ایران از ۵ کشور ذکر شده ۱۹.۲ میلیارد دلار بوده است و تنها ۷.۶ میلیارد دلار از سایر کشورها وارد کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

| پایگاه خبری صدای صادرات